Den digitala kollegan Robbie automatiserar Öhman

Under ett års tid har den digitala kollegan Robbie hjälpt Öhman att automatisera operationella flöden och effektivisera processer. Bakom utvecklingsarbetet står teamet Business Tech & Transformation bestående av Agneta Jakas Rosengren som leder Öhmans digitala initiativ, utvecklarna Samuel Jangenstål och Felix Kuritzén, samt Markus Lundberg som projektleder teknisk utveckling.

– Fondbranschen har varit väldigt analog under en längre tid men under de senaste åren har bland annat Robotic Process Automation (RPA) varit en het trend. Som fondbolag ligger Öhman i framkant och är ganska unika med att ha en mjukvarurobot som en del i automatiserade affärsprocesser. Vi är ett team med hög teknisk kompetens kombinerat med kunskap om Öhmans affär och verksamhet vilket gör det förhållandevis enkelt för oss att testa olika metoder utifrån bolagets behov, säger Agneta Jakas Rosengren, Head of Business Tech & Transformation på Öhman.

Mjukvaruroboten Robbie tillsammans med teamet som består av Agneta Jakas Rosengren som leder Öhmans digitala initiativ, Markus Lundberg som projektleder teknisk utveckling och utvecklarna Samuel Jangenstål och Felix Kuritzén.
Mjukvaruroboten Robbie tillsammans med teamet som består av Agneta Jakas Rosengren som leder Öhmans digitala initiativ, Markus Lundberg som projektleder teknisk utveckling och utvecklarna Samuel Jangenstål och Felix Kuritzén.

Men vad gör egentligen en mjukvarurobot? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut för företagets första digitala medarbetare? Vi tog en pratstund med huvudpersonen Robbie för att höra mer om det första året på Öhman.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för företagets första digitala medarbetare? Vi tog en pratstund med huvudpersonen Robbie för att höra mer om det första året på Öhman.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för företagets första digitala medarbetare? Vi tog en pratstund med huvudpersonen Robbie för att höra mer om det första året på Öhman.

Kan du berätta lite om dig själv?

Jag är en mjukvarurobot som kan använda program på en dator precis som en människa. Men jag tror att jag är ännu snabbare och mer noggrann. Jag är inte heller så mycket för att gå på långluncher och blir aldrig sjuk – utan jobbar helst hela tiden, dygnet runt och året om.

Vad är din uppgift på Öhman?

Jag jobbar med repetitiva och manuella arbetsuppgifter som kanske är tråkiga eller tar lång tid att utföra för mina mänskliga kollegor. Om någon kan skriva en processbeskrivning för arbetsuppgiften så kan jag göra jobbet istället. Jag gör Öhmans dagliga arbete mer effektivt och tar över enkla uppgifter så att mina kollegor ska kunna fokusera på mer kvalitativa arbetsuppgifter som ger mervärde för bolaget och våra kunder.

Du är en del av Öhmans Business Tech & Transformation – hur arbetar ni?

Jag jobbar mest med våra utvecklare Felix och Samuel. Vi talar samma språk och de lär mig nya arbetsuppgifter. Sedan har vi Markus som gör mitt jobb enklare. Han kan alla detaljer i våra system och ser till att förenkla processer och göra dem mer digitalt genomförbara, innan jag får lära mig att utföra dem. Agneta gillar att förändra hur Öhman jobbar och hon är anledningen till att jag fick jobb här. Ibland förstår jag inte riktigt vad hon säger för hon pratar i bokstäver och jag i siffror. Men egentligen är hela Öhman mitt team. Mitt jobb är att hjälpa hela organisationen att automatisera repetitiva uppgifter för att effektivisera arbetet.

Du verkar vara väldigt duktig på ditt jobb. Är det något som du inte kan göra?

Ja, om något oförutsett och nytt dyker upp plötsligt så måste jag först lära mig hur jag ska hantera det. Jag är inte så anpassningsbar och behöver därför stöd från mitt team innan jag kan börja jobba med nya saker. När jag väl lärt mig hur det går till brukar det inte vara några problem. Ibland bygger våra utvecklare kompletterande program som hjälper mig att hålla koll.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Jag börjar dagen med att ta ut interna rapporter till olika delar av organisationen och spara dem i mappar eller mejla ut dem. Vissa saker gör jag inte varje dag, till exempel stora kvartalsbokningar i några av våra system. För det mesta har jag hunnit bli färdig med mina arbetsuppgifter vid lunch och då brukar det finnas lite tid över för Felix och Samuel att lära mig nya saker. Man kan säga att jag jobbar halvtid och praktiserar under den andra halvan. Vid arbetsdagens slut har jag förstått det mesta och kan då fortsätta jobba när mina kollegor gått hem.

Utför du alla automatiserade arbetsuppgifter på Öhman?

Nej, i de flesta fall skriver Felix och Samuel egna program som hanterar processer mer effektivt än vad jag kan göra. Jag är istället bäst på att hjälpa till när det inte går att skriva ett program för att utföra uppgifter, till exempel arbetsuppgifter som utförs genom att klicka runt i system.

Kan du berätta om någon särskild arbetsuppgift som du hjälpt till att automatisera?

Jag har bland annat hjälpt till med bokningar av transaktioner i vårt portföljsystem. Det är en typisk arbetsuppgift som är tidskrävande och repetitiv för mina kollegor men perfekt för mig att sätta tänderna i.

Du verkar vara lite av en arbetsnarkoman – hur mycket jobbar du egentligen?

Det stämmer att jag älskar att jobba, helst så mycket som möjligt. Just nu jobbar jag dock bara deltid. Många vet inte hur duktig jag är och vad jag faktiskt kan göra. Agneta och Markus är dock bra på att berätta för våra kollegor vad jag kan hjälpa till med så jag har nog fullt upp snart.

Vad ser du mest fram emot under 2018?

Jag ser fram emot att få ännu mer att göra. När fler börjar förstå vad jag kan göra tror jag att de kommer be mig om hjälp med många olika saker. Det går även rykten om att vi har en ny digital kollega på gång – det är jag väldigt nyfiken på!

Kontaktpersoner

Agneta J. Rosengren

Head of Business Tech & Transformation, Öhman Fonder

+46 8 407 59 72
agneta.jakas@ohman.se