Karriär, Nyheter, Pressmeddelanden

Lena Öberg går till Öhman Fonder

Lena Öberg har utsetts till ny förvaltningschef på Öhman Fonder.

Lena Öberg kommer från en tjänst som chef för Absolute Return Selection på DNB Kapitalförvaltning och portföljförvaltare för DNB Multi Asset. Tidigare har Lena varit portföljförvaltare och aktieanalytiker på DNB Kapitalförvaltning, Skandia Kapitalförvaltning och Carlson Investment Management.

”Jag är väldigt glad för att vi har anställt Lena som förvaltningschef och ser verkligen fram mot att arbeta med henne”, säger Öhman Fonders vd Jamal Abida Norling. ”Lena har lång erfarenhet från att ha granskat och utvärderat många av världens ledande kapitalförvaltare på djupet, något som gett henne insikter i en bred palett av investeringsstrategier och tillvägagångssätt inom förvaltning, vilket kommer att gynna oss och våra kunder. Det stärker vår position som den ledande fristående kapitalförvaltaren i Sverige.”

”Det känns väldigt roligt att gå till Öhman Fonder som har ett starkt utbud inom både traditionell och mer nischad förvaltning, höga ambitioner inom hållbarhet och en tydlig kundorientering”, säger Lena Öberg. ”Det känns spännande att få vara med och bidra till bolagets fortsatta utveckling.”

Öhman Fonder är Sveriges största fristående kapitalförvaltare och förvaltar ett kapital på mer än 140 miljarder kronor. Fondbolaget arbetar långsiktigt, aktivt och ansvarsfullt och fokuserar enbart på kapitalförvaltning. Bolagets fonder finns att köpa på Avanza, Nordnet och flertalet andra fondplattformar.

Jimi Sundberg

Chef försäljning och marknadsföring